Hej.. dziś na moim blogu chciałbym gorąco polecić Waszej uwadze kolejny film autorstwa mojego kolegi Adama Zalewskiego.. Jest to jego już drugi film tematyczny może nie o samej lekomanii , ale o marketingu farmaceutycznym, który swoimi reklamami zalewa główne media w Polsce (TV, Radio).
„Marketing farmaceutyczny w Polsce – analiza rynku – Film (Bio-Tech Vlog #41)
——————————————————————————————————————————–
Materiał zamieszczono na portalu YouTube.pl. Adam Zalewski już gościł na moim blogu co najmniej dwa razy, za pierwszym razem z racji napisania pracy magisterskiej na temat lekomanii [tutaj..], a za drugim razem w kwestii promocji swojego filmu „Lekomania – ciemna strona farmacji *Opiatowa epidemia w USA* (Bio – Tech Vlog #28)*. Adam, to osoba, której (podobnie jak mi) nie obca jest sprawa dot. uzależnień lekowych wszelakich, począwszy od uzależnienia od leków z grupy benzodiazepin, z – leków, przeciwbólowych opiatów, po uzależnienia od dostępnych bez recepty leków OTC (kodeina).
Tym razem film opowiada o marketingu farmaceutycznym w Polsce. No cóż, ja film już widziałem i powiem Wam szczerze, że od dawna chciałem, aby ktoś temu się przyjrzał, przebadał, porządnie przeanalizował, ponieważ intuicyjnie wyczuwałem, że jest tu jakiś przechył.. Leki od zawsze istniały i dalej będą, bo są nam ludziom potrzebne i nie w tym rzecz, by je piętnować, lecz gdy liczba ich reklam w mediach (TV, Radio) zaczyna przewyższać ilość reklam typowych produktów codziennego użytku, jak jedzenie, ubrania, samochody i gdy nieuzasadniony sposób stają się one dla nas produktem pierwszej potrzeby, to przyznam się, że zapala się we mnie czerwona lampka i rodzi się we mnie jakiś bunt.
Zdaje sobie wtedy sprawę, że one przestają służyć nam ludziom, a powoli stają się zwykłym dochodowym „towarem” przynoszącym korzyść głównie sprzedawcy, producentowi.. Niestety, nie tylko to, bo nadużywanie chemii każdej, nawet tej „dobrej” generuje negatywne zjawiska..
Dodam, że nie chodzi tu wcale o konkretne leki i preparaty na receptę dedykowane do leczenia konkretnych chorób, jak antybiotyki, insulina, leki na nadciśnienie, bo tych reklamować nie wolno. Chodzi tu o substancje, preparaty „dodatkowe” leki, wyroby medyczne OTC, suplementy diety itp. Leki na wątrobę, leki na obniżenie cholesterolu zamiast diety, leki dla dzieci w postaci kolorowych lizaków, syropów o smaku owocowym imitujące słodycze, reklamowane przez niby lekarzy, sprzedawane przez niby farmaceutów, o skuteczności potwierdzonej przez niby badania w oparci o niby statystyki i sądy uliczne, to tylko niektóre elementy „teatrzyku”, który funduje się nam od rana do wieczora po to by przykuć naszą uwagę
Adam sam prześledził rekordową liczbę reklam leków, suplementów diety i wyrobów medycznych, aby dokonać chyba największej i najrzetelniejszej niezależnej analizy rynku farmaceutycznego w Polsce! Jaka jest jego skala i z jakich technik, chwytów marketingowych i zagrywek korzystają producenci, aby zachęcić nas do kupna ich specyfiku i kreować w nas nawyk i łatwość sięgania po tabletkę? Zobaczcie sami! Polecam!! i jeszcze raz Polecam !!
Adam Zalewski, dziennikarz, politolog, mgr pedagogiki resocjalizacyjnej, redaktor naczelny portalu Biotechnologia.pl